Dakar Rally on maastoralli, joka ajetaan maastossa, mikä on paljon rankempi, kuin mihin kuljettajat ovat tottuneet. Dakar Rally kokoaa kuljettajia kaikkialta maailmasta, jotka haluavat osallistua maailman äärimmäisimpään kilpailuun. 13 päivässä ajetaan yli 8000 kilometriä. Tämä on ainutlaatuinen kilpailu, joka on erittäin vaativa sekä kuljettajille, että koneille. Yli 500 osallistujaa 53 eri kansallisuutta ja yli 300 maastoajoneuvoa tulee kilpailuun vuosittain. Kestävyys ja tahdonvoima ovat avainasemassa.
Dakar ei ole samanlainen kuin muut rallit, sillä siinä osallistujat eivät saa käyttää navigaattoreita, vaan heille annetaan vain kompassi ja tiedot paikoista, joihin ajetaan. Dakarissa saa ajaa valmiita reittejä pitkin, mutta joskus reitit on luotava myös itse. Osallistujien kannalta on vaativaa nimenomaan se, että kohteisiin on suunnistettava luonnonmerkkien perusteella. Vaikka kuljettaja ajaisikin omaa reittiään, hänen on palattava takaisin varsinaiselle reitille, jotta suunta pysyisi oikeana.
Rallin eri vaiheissa vain kuljettaja ja apukuljettaja saavat käsitellä autoa. Mekaanikot eivät saa avustaa kuljettajaa, ennen kuin tämä pääsee leiriytymispaikalle, joten kuljettajan on tunnettava autonsa läpikotaisin.
MASCOT on toimittanut Coronelin tiimin mekaanikoille vaatteet Dakar-ralliin jo useina vuosina, eikä tämä vuosi ole mikään poikkeus. Mekaanikot työskentelevät rallissa hyvin poikkeuksellisissa olosuhteissa, ja MASCOT on ylpeä saadessaan olla heidän suosikkitoimittajansa.
Dakar-mekaanikoilta vaaditaan paljon. ”Mekaanikkojen työ Dakar-rallissa on raskasta. He ovat lähes aina töissä eivätkä pääse nukkumaan juuri lainkaan. Kun työt auton kanssa on tehty, mekaanikkojen on siirrettävä huoltorekka ja varaosat seuraavalle etapille ajallaan, ja siellä heidän on rakennettava korjaamonsa uudelleen. Sen jälkeen odotellaan autoja.”
Tiimille on tärkeää, että sen työvaatteet ovat sekä mukavia että työskentelyä helpottavia. Vaikka Etelä-Amerikassa on tavallisesti lämmintä, sääolosuhteet voivat vaihdella rajusti.
”Työ on erittäin vaativaa, joten työvaatteiden on oltava kestäviä. Lisäksi sponsoreille on tärkeää, että mekaanikot ovat pukeutuneet siististi. Dakar-ralli televisioidaan maailmanlaajuisesti, joten mekaanikot näkyvät ruudussa usein”.
”Dakarissa kukaan ei tiedä, mikä seuraavan mutkan tai mäen takana tai vaikkapa sadan metrin päässä odottaa. On vain luotettava itseensä”, Tim Coronel toteaa.
”Dakar on maailman rankimpia ralleja, mutta se on myös seikkailu ja monen pikkupojan unelma. Rallissa koetellaan omia rajoja sekä kestävyyttä, ja se edellyttää sitkeyttä”, Tim Coronel sanoo.
Dakar-rallissa ei sallita navigaattoreiden käyttöä suunnistamiseen. Sen sijaan osallistujille annetaan kartta ja kompassi, ja niiden avulla on löydettävä paras reitti maastosta. Tim Coronel kertoo, että hänellä on hyvä maastonhahmotuskyky. ”Se on välttämätöntä suunnistamiseen maastossa, jossa sadan metrin välein eteen tulee yllätyksiä. Kaikki eivät pääse rallissa loppuun asti. Maastoa on osattava tulkita”, Coronel korostaa.
Dakar järjestetään tammikuun alkuviikoilla, mutta siihen valmistaudutaan koko vuosi. Tim Coronel paljastaa: ”Ralliautoilu on elämäntapa – minun elämäntapani. Jos Dakarissa haluaa päästä maaliin asti, tiimin on oltava paras mahdollinen. Olosuhteet ovat äärimmäiset ja lämpötilat voivat tunnin sisällä vaihdella -7:stä +45:een asteeseen. Tässä rallissa kaikki riippuu siitä, että homma toimii, joten tiimiin ja kaikkiin tuotteisiin on voitava luottaa. Se on ammattilaisten työskentelyä muiden ammattilaisten kanssa”, Coronel tiivistää. MASCOT on toimittanut työvaatteita ja turvajalkineita Tim Coronelin tiimille jo monena vuonna. ”MASCOTin työvaatteet ovat huippulaatuisia ja erittäin kestäviä. Mekaanikot työskentelevät vaativissa olosuhteissa, joten heidän työvaatteidensa on kestettävä erilaisissa sääolosuhteissa, Coronel toteaa.
Dakar perustuu yhteenkuuluvuuteen – se on osa ”Dakarin henkeä”, ja taustalla on yhteinen intohimo. Kaikki osallistujat puhuvat samaa kieltä, ja heillä on yhteinen intohimo, joka yhdistää heitä tapahtuman aikana.