Monet työtapaturmat aiheutuvat liukastumisesta tai kompastumisesta. Liukastuminen korkealla saattaa aiheuttaa vakavia vaurioita. Siksi on tärkeää yrittää varotoimenpiteillä vähentää liukastumisen riskit.
Paljon voi vaikuttaa omalla käyttäytymisellään. Pitää mm. sitoa kenkänsä kunnolla ja varmistaa, etteivät vaatteet tai varusteet ota mihinkään kiinni. Samoin pitää varmistaa työtilan kunnollinen valaistus sekä välttää raskaiden tavaroiden kantamista epätasaisilla pinnoilla. Työalustalla on myös merkitystä, mutta siihen harvemmin voi vaikuttaa keskellä työpäivää. Sen sijaan voi valita kengät, jotka sopivat ko. alustalle ja jotka auttavat pysymään siinä.
Turvakengät testataan myös liukkaudeneston suhteen. Standardin nimi on EN ISO 13287. Testejä tehdään kahdessa kategoriassa. Toinen on öljy teräsalustalla ja toinen on pesuaineliuos keraamisella alustalla. Molemmat tehdään tasaisella pinnalla (koko kengänpohja) ja 7 asteen kallistumassa (vain korko). Kengänpohjan ja sen rakenteen tulee täyttää minimivaatimukset näillä alustoilla.
Liukkaudenesto oli MASCOTille ratkaiseva tekijä, kun alettiin kehittää vuonna 2010 lanseerattua turvajalkinetta. Edellytettiin, että sen erityisen pohjarakenteen tulee vähintään täyttää EN ISO 13287 -vaatimukset. Molemmat MASCOTin juuri lanseeraamat pohjatyypit selvittivät sekä pesuainetta keraamisella pinnalla (SRA) että öljyä teräspinnalla (SRB) selvittävät testit, eli ne saivat SRC-merkinnän, joka paras mahdollinen kengänpohjan pidon normi.
Pitoon vaikuttaa myös tekijöitä, joita ei voi sertifioida. Kun kenkä on mukava jalassa, se tukee nilkkaa ja vaimentaa iskua. Silloin tasapaino säilyy myös paremmin, ja se osaltaan parantaa kengän pitoa. Joustavuus (kengänpohjan taipuvuus) on myös ratkaiseva tekijä, jotta käyttäjä saa parhaimman mahdollisen kontaktipinnan kävelyalustaan kaikissa tilanteissa. Jalkineen pohjan kuvioinnilla on myös merkitystä. On esim. tärkeää, että vesi siirtyy nopeasti pois pohjan alta.
Kesällä ja syksyllä lanseeratut 13 uutta mallia on jaettu pääosin kahteen kohderyhmään. Toinen on raskaan alan ammattilaiset ja teollisuus, jossa jalkineet kuluvat rankasti. Toinen on tuotantotyöntekijät, joiden jalkineiden kulutus ei ole niin kova, mutta tarvetta on tyylikkäille, erivärisille turvakengille. MASCOT on kehitysvaiheessa tehnyt läheistä yhteistyötä molempien turvakenkämallistojen käyttäjien kanssa.
Erään erityisen kestävän jalkinemalliston kehittelytyöhön osallistuvan suurasiakkaan toivomus oli, että uudessa jalkineessa pitää olla pitoa myös jyrkillä pinnoilla, esim. ojissa ja rinteillä (joissa mm. tietyöntekijät ja rautateiden kunnossapitotyöntekijät joutuvat kulkemaan). MASCOT ratkaisi tämän niin, että jalkineen pohjan reuna on terävämpi kuin alalla yleensä käytetty kenkä, jonka pohja on pyöristetty reunoilta. Uusi pohjamuotoilu testattiin ennen sen siirtämistä valmistukseen, ja terävä reuna selviytyi tehtävästä hyvin. Se "pureutuu" ojan reunaan, kun kuljetaan sivuttain ylös tai alas, ja näin pitää käyttäjän tasapainossa, vaikka kenkä on vain muutaman sentin verran kiinni alustassa.
MASCOTilla on ollut turvajalkineita valikoimassaan vuodesta 2007. Tämän kauden mallistossa on panostettu kenkien pitoon tekemällä läheistä yhteistyötä asiakkaiden kanssa. He ovat testanneet kenkiä ja saappaita päivittäisessä työssään ennen malliston lanseeraamista.
Molemmat MASCOTin tänä vuonna lanseeraamat pohjatyypit selvittivät sekä pesuainetta keraamisella pinnalla (SRA) että öljyä teräspinnalla (SRB) selvittävät testit, eli ne saivat SRC-merkinnän, joka on paras mahdollinen kengänpohjan pidon normi.